چه چیزی؟چه جایی؟چه کسی؟چرا؟به چه علت؟

یک وبلاگ علمی کوچک،مناسب برای همه ی سنین

چه چیزی؟چه جایی؟چه کسی؟چرا؟به چه علت؟

یک وبلاگ علمی کوچک،مناسب برای همه ی سنین

تکان خوردن منار جنبان!!!!

آیا منار جنبان واقعا تکان می خورد؟منار جنبان به صورت یک بقعه(گنبد) و دو مناره است که بر قبر «عمو عبدالله» از صالحان معروف قرن هشتم هجری،بنا شده است.سنگ قبر آن تاریخ ۷۱۶ هجری قمری،مقارن با اواخر سلطنت اولجایتو،ایلخان مغول را نشان می دهد. 

ایوان منار جنبان یکی از نمونه بنا های سبک مغولی ایران است که کاشی کاری هایی نیز از آن دوره به یادگار دارد.اما مناره های این بنا که احتمالا در اواخر عصر صفویه به ایوان اضافه شده اند،خاصیت جالبی دارند.در واقع،اگر یکی از این دو مناره را حرکت دهیم،نه تنها مناره ی دیگر،بلکه تمام این ساختمان به لرزه در می آید.به همین دلیل است که این بنای تاریخی را «منار جنبان» نامیده اند. 

منار جنبان نه تنها اثری تاریخی است،بلکه یکی از نشانه های مسلّمی است که نبوغ و هنر ایرانیان را در عرصه ی معماری نشان می دهد. 

از این بنای تاریخی بی نظیر،به شدت محافظت می شود. 

                    

اولین کسانی که آتش بازی کردند!!!!

اولین بار چه کسانی مراسم آتش بازی راه انداختند؟صدها سال پیش،مردم دریافتند که اگر ماده ای شیمیایی به نام «شوره» را که همان «نیترات پتاسیم» است با گوگرد و زغال مخلوط کنند و بسوزانند،شعله ای سفید و جرقه هایی زیبا ایجاد می شود.البته چون ماده ی شوره در شرق فراوان بود،ابتدا چینی ها متوجه چنین خاصیتی در آن شدند. 

چینی های دوران باستان در جشن ها و مراسم آیینی خود آتش بازی به راه می انداختند و از ترکیب گوگرد و شوره و زغال،برای مقابله با دشمنان نیز استفاده می کردند-این ترکیب همان است که در تهیه ی «باروت» نیز به کار می رود. 

اروپایی ها تا قرن ۱۴ میلادی که اسلحه اختراع شد،هنوز با ترکیبات «باروت» آشنا نبودند.اما آتش بازی و شگرد های مربوط به ساخت وسایل آن کم کم به ایتالیا و فرانسه و دیگر کشور های اروپایی راه یافت و گسترده تر شد. 

تا آغاز قرن ۱۹ میلادی،انواع وسایل آتش بازی فقط شعله های معمولی سفید داشتند.اما وقتی سازندگان این وسایل از «کلرات پتاسیم» و ترکیبات دیگر نیز استفاده کردند،توانستند انواع جرقه و فشفشه هایی با نورهای سبز،قرمز،زرد و حتی آبی رنگ ایجاد کنند.

شوفاژ در روم باستان!!!!

شوفاژ های روم باستان چگونه بوده اند؟همه ی ما گمان می کنیم که سیستم حرارت مرکزی یا شوفاژ،فن آوری یا اختراعی نوین و خاص عصر حاضر است.اما در ساختمان های روم باستان،شکل خاصی از این نوع سشستم وجود داشته است. 

در روم باستان،خانه ها را روی سکویی بالاتر از سطح زمین می ساختند،به طوری که در قسمت زیرین آن ها فقط چندین پایه ی آجری،وجود داشت.و خانه روی آن ها قرار می گرفت.اما بین این ستون های آجری،هیچ مانعی نبود و هوا می توانست از میان آن ها عبور کند.در قسمتی از این بخش زیر زمینی نیز  

کوره ای قرار داشت که هوای گرم آن به دالان های زیر خانه یا همان فضاهای خالی بین ستون ها هدایت می شد.به این ترتیب،هوایی که از زیر همه ی قسمت های خانه می گذشت،کف و دیوارها را گرم می کرد و دمای ثابت،مطبوع و یکنواختی را سراسر خانه برقرار می ساخت.

آیا می دانید..؟(عمومی)

آیا میدانستید که ۴۶ درصد از جمعیت دنیاگروه  خونی شان ۰ است؟

آیا میدانستید که تخم مرغ برای حافظه بسیار مفید است؟

آیا میدانستید نام قدیمی فرانسه ((گل)) بوده است؟

آیا میدانستید که کاهو از ریختن مو و سفید شدن آن جلو گیری می کند؟

آیا میدانستید که نام قدیمی ترکمنستان ماورانهر بوده است؟

آیا میدانستید روز به روز مردم از روستاها به شهر ها می آیند؟

آیا میدانستید نام قدیمی لبنان وسوریه((شامات)) بوده است؟ 

آیا میدانستید که کلیه هایمان روزانه  هفتصد لیتر خون را تصفیه می کنند؟

آیا میدانستید که عسل یک واژه عربی است وفارسی آن انگبین است؟

آیا میدانستید بزرگترین عامل چربی خون کشیدن سیگار است؟

آیامیدانستید که برج ایفل ۱۷۹۲ پله دارد؟

آیا میدانستید که کانگرو ها قادر نیستند به سوی عقب راه بروند؟

آیامیدانستیدکه خوک ها هرگز نمی توانند آسمان راببینند؟

آیا می دانستید نمی توان روی فلز چدن حکاکی کرد؟

آیا میدانستید انجیر وخرمای خشک ۶ برابر انجیر وخرمای تازه مغذی تر هستند؟ 

آیا میدانستید آخرین ماه سال قمری چه نام دارد :ذی الحجه؟

آیا می دانید..؟(حیوانات)

آیامیدانستید بزرگ ترین وبرگزیده ترین پرنده چه نام دارد:شتر مرغ؟

آیا میدانستید طول عمر موش ۲ سال خرگوش ۵ سال مرغ ۱۲ سال سگ ۱۳ سال گربه ۱۴ سال اسب وشیر ۲۳ سال گاو وخرس ۲۵ سال شتر ۴۰ سال نهنگ ۵۵ سال فیل۶۰ سال وانسان ۷۲ سال ولاک پشت بیش از ۱۰۰ سال طول عمر دارد؟ 

آیا میدانستید که اگر به وزِغ برق ۵/۳ ولت وصل کنیم چسب محکمی را به وجود می اورد که از آن درانواع شکستی ها ومویایی کردن استفاده می کنند؟

آیا میدانستید که قدرت بینایی جغد هشتاد و دوبرابر انسان است؟ 

آیا میدانستید که خرس قطبی دارای حس بویایی خوبی است؟