چه چیزی؟چه جایی؟چه کسی؟چرا؟به چه علت؟

یک وبلاگ علمی کوچک،مناسب برای همه ی سنین

چه چیزی؟چه جایی؟چه کسی؟چرا؟به چه علت؟

یک وبلاگ علمی کوچک،مناسب برای همه ی سنین

گرمی چشمه های آب گرم

گرمای چشمه های آب گرم از کجاست؟ 

چشمه های آب گرم در مناطق آتشفشانی ظاهر می شوند.گرمای آن ها نیز ناشی از مجاورت با سنگ های گداخته آتشفشانی است.دمای آب بعضی از این چشمه ها به ۱۰۰درجه نیز می رسد. 

چشمه های آب گرم تا مدت ها بعد از فعالیت های آتشفشانی همچنان جریان دارند.آب بعضی از چشمه های آب گرم در فاصله های زمانی معیّنی به خارج فوران می کند.به این چشمه ها «آبفشان» می گویند.

جاذبه

جاذبه چیست؟ 

جاذبه نیرویی نامرئی است که بین هر دو ذره یا جسم مادی وجود دارد و آن دو را به سوی یکدیگر می کشد.مقدار این نیرو به جرم دو جسم و فاصله ی آن ها از یکدیگر بستگی دارد. 

کره ی زمین جرم بزرگی دارد.به همین دلیل،نیروی جاذبه ی آن به اندازه ای است که همه ی ساکنان و اشیاء موجود بر خود را به سوی خود جذب می کند و از دور افتادن آن ها یا خروجشان از جوّ جلوگیری می کند.

سیاهچاله

سیاهچاله چیست؟ 

سیاهچاله ها مکان هایی در فضا هستند که جاذبه ی فوق العاده ای دارند-جاذبه ی آنها آن قدر زیاد است که حتّی پرتوهای نور را به سوی خود می کشند! 

چرخش گاز های اطراف هر سیاهچاله ،سبب می شود که سیاهچاله مثل یک ژنراتور(مولد) برق عمل کند. فوران جِت مانند برق سیاهچاله ها تا میلیارد ها کیلومتر دورتر،در فضا پیش می رود. 

 

 

 

                

آبی بودن آسمان

چرا آسمان آبی رنگ است؟ 

نور خورشید سفید است.به عبارت دیگر،همه ی رنگ های رنگین کمان در نور خورشید وجود دارد.امّا چون مولکول های هوا نور آبی را بیشتر از نورهای دیگر موجود در اشعه ی خورشید تجزیه(جدا) می کنند و به ما می رسانند،ما آسمان را آبی می بینیم.