چه چیزی؟چه جایی؟چه کسی؟چرا؟به چه علت؟

یک وبلاگ علمی کوچک،مناسب برای همه ی سنین

چه چیزی؟چه جایی؟چه کسی؟چرا؟به چه علت؟

یک وبلاگ علمی کوچک،مناسب برای همه ی سنین

تکان خوردن منار جنبان!!!!

آیا منار جنبان واقعا تکان می خورد؟منار جنبان به صورت یک بقعه(گنبد) و دو مناره است که بر قبر «عمو عبدالله» از صالحان معروف قرن هشتم هجری،بنا شده است.سنگ قبر آن تاریخ ۷۱۶ هجری قمری،مقارن با اواخر سلطنت اولجایتو،ایلخان مغول را نشان می دهد. 

ایوان منار جنبان یکی از نمونه بنا های سبک مغولی ایران است که کاشی کاری هایی نیز از آن دوره به یادگار دارد.اما مناره های این بنا که احتمالا در اواخر عصر صفویه به ایوان اضافه شده اند،خاصیت جالبی دارند.در واقع،اگر یکی از این دو مناره را حرکت دهیم،نه تنها مناره ی دیگر،بلکه تمام این ساختمان به لرزه در می آید.به همین دلیل است که این بنای تاریخی را «منار جنبان» نامیده اند. 

منار جنبان نه تنها اثری تاریخی است،بلکه یکی از نشانه های مسلّمی است که نبوغ و هنر ایرانیان را در عرصه ی معماری نشان می دهد. 

از این بنای تاریخی بی نظیر،به شدت محافظت می شود. 

                    

نظرات 2 + ارسال نظر
yashar 1388/08/29 ساعت 23:45 http://www.market2iran.com

سلام دوست عزیز وبلاگ بسیار خوبی داری . لطفا یه سری هم به سایت من بزن

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز و گرامی ضمن عرض سپاس و تشکر.از این که از این وبلاگ خوشتان آمده است،واقعا خوش حالم.چشم!حتما به سایتتان سر می زنم.
با تشکر
مدیریت وبلاگ

http://www.niazmandi.com آگهی رایگان و تبلیغات رایگان در سایت نیازمندی ایران

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز و گرامی ضمن عرض سپاس و تشکر.به سایتتان سر زدم.واقعا جالب بود!!!!من الآن عضو این سایت می یاشم.
با تشکر
مدیریت وبلاگ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد